:: جعفر بن موسی الکاظم علیه السلام ::

پایگاه اطلاع رسانی اهل تشیع

:: جعفر بن موسی الکاظم علیه السلام ::

پایگاه اطلاع رسانی اهل تشیع

:: جعفر بن موسی الکاظم علیه السلام ::
بایگانی
آخرین نظرات

در این میان، مهاجرت گسترده امامزادگان به ویژه فرزندان امام موسی کاظم(ع) پس از آمدن امام رضا(ع) به ایران و پذیرش ولایتعهدی مامون، یکی از برجسته ترین ادوار مهاجرت علویان به ایران است که با حضور ماندگار و یا شهادت مظلومانه خود، توانستند، تشیع را در سرزمین ایران، گسترش دهند و زمینه رشد آن را در دل و جان ایرانیان، نهادینه کنند.

مسائل مختلفی در حفظ هویت و ایجاد همبستگی فرهنگی – اجتماعی جامعه موثر است که در این میان می توان به نقش عمده امامزادگان ابنیه های مذهبی به عنوان یکی از مکان های هویت بخش و ارتقادهنده فرهنگ اسلامی اشاره کرد.

بقاع متبرکه و امامزادگان واجب التعظیم از گذشته عامل توسعه فرهنگی بوده و نقش تاثیرگذاری در تثبیت هویت و فرهنگی اسلامی دارند که یکی از افتخارات کشور ایران حضور پرشمار امامزادگان و فرزندان و ذریه اهل بیت پیامبر(ع) در آن است.

بی شک حضور امامزادگان واجب التکریم درکشورمان، بر عظمت و معنویت کشور و انقلاب اسلامی افزوده و ما در زمان های مختلف سال شاهد حضور مسافران، گردشگران و زائران از داخل و خارج از کشور به این زیارتگاه ها و اماکن مذهبی هستیم.

شهر پیشوا و استان تهران از دیرباز در کشور ایران و جهان دارای اهمیت و اعتبار بوده به طوری که نام این شهر در بسیاری از الواح مکشوفه تآمده است.

اهمیت ادبی، فرهنگی و هنری و تاریخی  شهر پیشوا بر هیچ کس پوشیده نیست که وجود آرامگاه دو شاعر بزرگ جهانی حافظ و سعدی، آثار باستانی- تاریخی از جمله مجموعه جهانی تخت جمشید، پاسارگادو مجموعه زندیه گواه این ادعاست.


حرم امامزاده جعفر بن موسی (علیه السلام) فرزند بزرگوار امام هفتم و برادر حضرت امام رضا (ع) است در راس امامزادگان در استان فارس قرار دارد و همین مهم سبب شده که این حرم مطهر به عنوان یکی از عناصر مهم مذهبی و هویت بخش فرهنگ اسلامی در شهر پیشوا مطرح باشد.

حضرت جعفر بن موسی (علیه السلام) پسر امام موسی کاظم(ع) و برادر امام رضا(ع) است که در راه پیوستن به برادر خود به سوی خراسان سفر کرد که در راه توسط افراد مامون خلیفه عباسی در شهر پیشوا به شهادت رسید.

به دلیل عدم آگاهی دقیق از روز تولد این امام زاده واجب التکریم، در چندسال اخیر روز ششم ذی القعده روز میانی دهه کرامت که باولادت حضرت معصومه(س) آغاز و با روز تولد امام رضا(ع) به پایان می رسد، به عنوان روز بزرگداشت حضرت جعفر بن موسی (علیه السلام) درتقویم ملی کشورمان نامگذاری شده و هر سال گرامی داشته می شود.

بسیاری از کارشناسان فرهنگی مذهبی معتقدند وجود نعمت حضرت جعفر بن موسی (علیه السلام)، تاثیر فراوانی بر پیشرفت فرهنگی شیراز دارد.

این حرم مطهر در زمان های مختلف سال میزبان عاشقان امامت و ولایت است که حضور جوانان و نوجوانان در بین زائران این حرم بسیار چشمگیر است.

برخی از زائران این حرم مطهر در اظهار ارادت خود به ساحت این حرم مطهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا معتقدند: برنامه های فرهنگی مذهبی از جمله جشن ها، عزاداری ها، یادواره ها محافل انس با قرآن کریم و برپایی نمایشگاه ها را که در محل امامزاده جعفر بن موسی (علیه السلام)، برگزار می شود در توسعه فرهنگی پیشوا، بسیار موثر است.

برخی دیگر از این زائران بر این باورند که امامزاده جعفر بن موسی (علیه السلام)، علاوه بر سایر اماکن تاریخی و گردشگری شهر پیشوا تا حد بسیار زیادی، توانسته گردشگران را به این شهر جذب کند.

این افراد گفتند: شهر پیشوا دارای ظرفیت های بسیار مناسب و متعددی در حوزه گردشگری است که می تواند همه افراد با سلیقه های مختلف را جذب و نیازهای آنان را پاسخ دهد.

زائران حرم جعفر بن موسی (علیه السلام) اضافه کردند: مهمترین عامل پیشرفت فرهنگی شیراز وجود امام زاده جعفر بن موسی (علیه السلام) است زیرا همه مردم این محبت به اهل بیت(ع) را در دل دارند که گردشگری مذهبی باعث جذب بیشتر مسافر، گردشگر و زائر و رونق بیشتر سفر در شهر می شود.

این افراد ادامه دادند: برخورداری از گردشگری در ابعاد مختلف در کنار خلق و خوی مردم پیشوا، یکی از عوامل موثر فرهنگی این شهر است.

بر این اساس با توجه به اعتقادات و ذائقه دینی مردم در مسایل مذهبی و زیارتی، شایسته است که بتوانیم در حد توان در کنار سایر فرصت ها، توانمندی ها و پتانسیل های سیاحی استان از پتانسیل های معنوی نیز بهره برده و نسبت به تقویت و توسعه آنها به جهت استفاده عموم مردم شهر، استان و کشور گام های بلند و موثر برداشته شود.

از این رو در کنار پتانسیل های معنوی و فرهنگی استان که شامل امام زادگان، بقاع متبرکه، مساجد شهر پیشوا باید نسبت به توسعه چند برابر حرم حضرت جعفر بن موسی (علیه السلام) اقدام کنیم.

توجه به برخورداری شهر پیشوا از نعمت حرم مطهر حضرت جعفر بن موسی (علیه السلام)، اما هنوز اقدام موثری برای بهبود وضعیت و رونق گردشگری مذهبی انجام نشده است که تحقق این مهم در گرو همت مضاعف مسوولان استان فارس وبه ویژه شهر پیشوا است.

نزدیک بودن حرم جعفر بن موسی (علیه السلام) به سایر مولفه های صنعت توریسم از جمله پارکینگ، نزدیک به فرصت های سیاحی از جمله بازار وکیل، مسجد نصیرالملک، ارگ کریمخان زند، حمام وکیل، آرامگاه سیبویه ،باغ نارنجستان و موزه مردم شناسی و در آینده نه چندان دور موزه ملی دفاع مقدس می توان تلاش مضاعف در جهت جذب توریسم مذهبی و فرهنگی اقدام کرد.

توجه به این امام زاده واجب التکریم، توسعه و تحول فرهنگی و اجتماعی پیشوا را به همراه دارد که مسئولان باید به این مهم توجه کنند.

بی شک حضور امامزادگان بزرگ و واجب التکریم در پیشوابر عظمت و معنویت این شهر افزوده و سفر سالیانه میلیون ها نفر از هموطنانمان از اقصی نقاط کشور و کشورهای همجوار به جهت زیارت بارگاه این بزرگواران به خصوص حضرت جعفر بن موسی (علیه السلام) نشان از معنویت پیشوامی باشد. 


                                                                             منبع : روزنامه جمهوری اسلامی ایران

                                                                                 تایپ و انتشار : داریوش مصلح

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۹/۲۵
مصلح

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی