:: جعفر بن موسی الکاظم علیه السلام ::

پایگاه اطلاع رسانی اهل تشیع

:: جعفر بن موسی الکاظم علیه السلام ::

پایگاه اطلاع رسانی اهل تشیع

:: جعفر بن موسی الکاظم علیه السلام ::
بایگانی
آخرین نظرات

آستان مقدس حضرت جعفر بن موسی الکاظم (علیه السلام) پیشوا

حضرت جعفر بن موسی الکاظم (علیه السلام) فرزند بلافصل حضرت امام موسی بن جعفر (علیه السلام) و برادر حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (علیه السلام) می باشد و به عنوان امامزاده شاخص استان تهران در سال ۹۳ انتخاب شده است.

DSCN9886 DSCN9887 DSCN9900 DSCN9919 DSCN9925 DSCN9955 DSCN9979 DSCN9988 امامزاده جعفر علیه السلامامامزاده جعفر علیه السلام

داخل گنبد حرم حضرت جعفر بن موسی الکاظم (علیه السلام)

امامزاده جعفر علیه السلام

بقعه متبرکه امامزادگان اسحاق و موسی(ع) روستای کهنک

این بقعه متبرکه در خیابان شهید ابو القاسم اردستانی در روستای کهنک در بخش مرکزی پیشوا واقع شده و مدفن دو امامزاده بزرگوار به نامهای اسحاق الاحنف از نوادگان امام جعفر صادق (ع)و موسی از نوادگان امام علی بن ابی طالب (ع) است .بناهای مزبور با دو سبک متفاوت احداث شده اند، یکی به صورت برجی هشت ضلعی با گنبدی مخروطی و دیگری به طرح چهار گوش ،دارای گنبدی مدور و آجری است .نمای خارجی هر دو بقعه فاقد تزیینات معماری است.

حرم امامزاده اسحاق (ع) در سالهای اخیر مرمت گردیده و ارتفاع گنبد آن از داخل تا روی ضریح ۱۰ متر است. ضریح قدیمی ،چوبی و مشبک این بقعه با ضریحی از جنس مطلا تعویض شده است .شبستانی به مساحت ۶۴ متر مربع به حرم امامزاده اسحاق (ع) متصل است و طرح احداث دو حسینیه ای به مساحت ۲۰۰متر مربع در ضلع شرقی و و غربی آن اجرا و صحن بقعه تسطیح گردیده است

مرقدهای مطهر شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی در مجاورت بقعه بر فضای معنوی آن افزوده است.

مساحت عرصه بقعه ۵۴۰۰ مترمربع و اعیان ۷۵۰ متر مربع می باشد.

بقعه متبرکه امامزادگان اسحاق و موسی(ع) DSCN0025 DSCN0032 DSCN0042 DSCN0043 DSCN0046 DSCN0058

بقعه متبرکه امامزادگان خلیل (علیه السلام) و ابراهیم (علیه السلام) روستای طارند

بقعه متبرکه امامزادگان خلیل (علیه السلام) و ابراهیم (علیه السلام) در روستای طارند _ بخش مرکزی پیشوا با زیر بنای ۱۵۰ متر مربع واقع گردیده است.

 

نمای آن آجری (جدید) و گنبدی پلکانی غیر منظم به ارتفاع ۵/۳ متر دارد و دارای محوطه ای است وسیع (قبرستان)که زیارتگاه زوار و علاقه مندان به آستان فرزندان اهل بیت علیهم السلام است.

 

سازه بنا از خشت و آجر تشکیل شده و ضریح بقعه، چوبی و قدیمی است .مساحت عرصه ۵۸۰۰ متر و اعیان ۲۵۰ مترمربع است.

 

بقعه متبرکه امامزادگان خلیل(ع) و ابراهیم (ع) DSCN0073 DSCN0077

امامزاده یوسف رضا (علیه السلام)

مقبره متبرکه در محوطه ای باز و باصفا و پر درخت در ابتدای روستای یوسف رضا ،خیابان طالقانی و در فاصله هفت کیلومتری شمال ورامین واقع شده و شامل بنایی است قدیمی و آجری که از بیرون به صورت هشت ضلعی و از داخل چهار ضلعی است و اصل آن متعلق به قرن سوم هجری بوده است.آثاری از قرن نهم هجری نیز در بنا وجودداشته است ایوان بقعه با مساحت حدود ۳۶ متر مربع با طاق ضربی و گنبدی دوپوش ،آجری و مخروطی شکل است .

گچبری داخل حرم از لحاظ ترکیب رنگها ،تزیین و زیبایی و ظرافت ،کم نظیر است و ستاره هایی در آن تعبیه گردیده است .ارتفاع گنبد از کف حرم حدود ۱۱ متر و سطح داخل حرم و گنبد تماما سفید کاری شده است، ضریح بقعه مطلا می باشد.

این بقعه در فهرست بناهای تاریخی _فرهنگی میراث فرهنگی استان تهران به ثبت رسیده و در سال ۱۳۸۲ مورد مرمت و باز سازی قرار گرفته است.

امامزاده یوسف رضا علیه السلام DSCN0086 DSCN0103 DSCN0114 DSCN0116

 

منبع : وب سایت پایگاه خبری تحلیلی ندای پیشوا

تایپ و انتشار : داریوش مصلح

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۹/۲۵
مصلح

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی