:: جعفر بن موسی الکاظم علیه السلام ::

پایگاه اطلاع رسانی اهل تشیع

:: جعفر بن موسی الکاظم علیه السلام ::

پایگاه اطلاع رسانی اهل تشیع

:: جعفر بن موسی الکاظم علیه السلام ::
بایگانی
آخرین نظرات

هجرت تاریخی جعفر بن موسی الکاظم علیه السلام از مدینه به مرو و شکل گیری تمدن شیعی پس از ورود امام به ایران و ایجاد تحولات عظیم سیاسی، تبلیغی و فرهنگی و موارد ناگفته­ی زیادی از جمله مسیر هجرت یا راه ولایت هنوز نیاز به تحقیق و پژوهش زیادی دارد. مامون عباسی بعد از به دست گرفتن حاکمیت از امام دعوت به عمل آورد که به خراسان بیاید. امام ابتدای امر تصمیم بر نیامدن داشت و حتی در برخی منابع آمده که گویا از شهادت خودش از این سفر آگاه بود و حتی در جمع خویشاوندان خود فرمودند: «بر من گریه کنید زیرا دیگر به مدینه باز نخواهم گشت.» امام از مدینه به سوی بصره (عراق کنونی) از مسیر قادسیه مسیر هجرت را شروع کرد و از مرز شلمچه در استان خوزستان وارد خاک ایران شد. شلمچه را در مدخلگاه ورود امام به ایران می نامند. تا قبل از تحقیقات میدانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پیشوا ابهامات زیادی در مسیر جغرافیایی هجرت حضرت در ایران و اینکه از چه استانهایی «جغرافیای فعلی ایران» گذر کرده اند، وجود داشت ولی برگزاری هشت دوره همایش علمی و پژوهشی جاده ولایت توسط این اداره کل بهانه ای شد که تیم متخصصی اعم از باستان شناس، مردم شناس، جغرافیدان، زمین شناس و مورخ این مسیر را از مرز شلمچه استان خوزستان آغاز و تا مرز ایران و ترکمنستان در شهر سرخس پیمایشی کنند و به صورت علمی مسیر واقعی راه ولایت را روشن نمایند.

 
امام پس از استان خوزستان وارد استان کهگیلویه و بویر احمد شد و سپس از استان فارس، یزد، تهران رسیدند. از این استان سفر به مرو در ترکمنستان ادامه دادند و سپس به پیشوا که محدوده ی شهرستان تهران را در برمی گرفت،برگشتند.

 از هر منظر که به این هجرت یا رویداد بزرگ تاریخی بنگریم بیشتر از پیامدها ،اتفاقات تاریخی، سیاسی و برکات این سفر آگاه می شویم.

 به همین منظور راههایی که می توانند در رسیدن به آرمان شهر رضوی کمک کنند به شرح زیر پیشنهاد می گردد:
1- ایجاد مدیریت واحد گردشگری مذهبی و یا زائرین به طور خاص در پیشوا و جلوگیری از موازی کاری دستگاههای مختلف و به هدر رفتن سرمایه ملی

2- ایجاد زیر ساخت های گردشگری با توجه به حضور میلیونی زائرین به ویژه در مناسبت های مذهبی شامل اعیاد و شهادت و استفاده از یک فرصت گردشگری

3- ایجاد مدیریت جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و بهره برداری بهینه از آن و تعریف بسته های سرمایه گذاری

4- طراحی صنایع دستی ویژه ی کاظمی و تولید انبوه آن و عرضه به زائران میلیونی به جهت اهمیت این ردیف کافیست به هدایای بی کیفیت ساخت چین توجه کرد که بدون معطلی حجاج عربستان به وفور از آن خریداری می کنند. رسیدن به این مهم کمک بزرگی به توسعه ی صادرات صنایع دستی و غیر نفتی کشور است.

5- طراحی و تولید بسته های فرهنگی و تبلیغی با توجه به نوع سفره زمینی، هوایی و ریلی که تمامی آنها با یک هدف ولی با ابزار مختلف می توانند ارائه بشوند.

6- تحقیق و پژوهش رفتار و منش کاظمی و ایجاد گفتمان، گویش و بیان کاظمی در ادبیات شفاهی شعر، سروده ها و سروده ها و نهایتاً به وجود آمدن فرهنگ کاظمی در تمامی شئون زندگی

7- ایجاد پایگاههای ویژه ی اطلاع رسانی و راهنمایی زائرین در ورودیهای استان و مپیشوا که علاوه بر راهنمایی، آموزش آداب زیارت و سفر را تشریح کنند.

8- ایجاد پایگاههای امنیتی نیروی نظامی و انتظامی و پلیس به منظور رفاه حال و ایجاد آرامش و امنیت زائرین در مسیر جاده ولایت اگر از مسیر اصلی استانهایی که ذکر شده بگذریم تمامی ایران هم اکنون مسیر جاده ولایت است.

9- طراحی و ایجاد راه ویژه ی زائرین پیاده در مسیرهای منتهی به پیشوا و جداسازی آن از مسیر حمل و نقل جاده ای، هم اکنون به طور مشترک از تمامی مسیرها استفاده می شود که مشکلاتی در رفت و آمد و عدم امنیت را برای زائرین پیاده به وجود آورده است.

10- تعریف، طراحی و تولید انبوه سوغات و هدایای متبرک پیشوا

11- ایجاد ارتباط همه جانبه بین حرم مطهر امامزاده جعفر بن موسی الکاظم علیه السلام  به عنوان مرکز ثقل زیارت با سایر حرم های مطهر به ویژه حرم شاه چراغ در شیراز، حرم حضرت معصومه در قم و سایر امامزادگان در ایران.

12- برنامه ریزی شهری، نمادها و نشانه ها و المان های پیشوا توسط شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی به ویژه در چشم انداز و نماهای ساختمانی، خیابان ها و میادین،این طرح در اولویت دوم می تواند در سطح استان و مسیرهای اصلی ورودی به شهر پیشوا هم اجرا بشود.

به امید روزی که پیشوا  قطب گردشگری مذهبی ایران تبدیل به شهرنمونه مذهبی با معیارهای ذکر شده وآرمان شهر پیشوا بشود.

                                                                             

                                                                                مولف : مجید کریمی

                                                                         تایپ و انتشار : داریوش مصلح

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۹/۲۵
مصلح

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی