:: جعفر بن موسی الکاظم علیه السلام ::

پایگاه اطلاع رسانی اهل تشیع

:: جعفر بن موسی الکاظم علیه السلام ::

پایگاه اطلاع رسانی اهل تشیع

:: جعفر بن موسی الکاظم علیه السلام ::
بایگانی
آخرین نظرات

دبیرخانه کنگره ملی امامزاده جعفر بن موسی الکاظم علیه‌السلام جهت آشنایی بیشتر شرکت‌کنندگان این کنگره با این امامزاده اقدام به تولید عکس سه‌بعدی از حرم امامزاده جعفر بن موسی علیه‌السلام نموده است.

بازدیدکنندگان محترم می‌توانند جهت دانلود زیارت مجازی آستان مقدس امامزاده جعفر بن موسی الکاظم علیه‌السلام از قسمت زیر اقدام نمایند.

برای زیارت ضریح مطهر امامزاده جعفر بن موسی الکاظم علیه‌السلام اینجا کلیک نمائید.

برای زیارت بارگاه ملکوتی امامزاده جعفر بن موسی الکاظم علیه‌السلام اینجا کلیک نمائید.

برای اقامه نماز در شبستان امامزاده جعفر بن موسی الکاظم علیه‌السلام اینجا کلیک نمائید.

تایپ و انتشار : داریوش مصلح


شرح موقوفات شیخ جنید برای امامزاده جعفربن موسی الکاظم علیه السلام

از وقفنامه شیخ خضر جنید رازی در حال حاضر فقط تصویرش برجا مانده، چون خود وقفنامه روی پوست آهو نگاشته شده و در سال1310هـجری شمسی، افراد سودجویی که به این موقوفات چشم طمع داشتند، وقفنامه را مفقود کردند ولی تصویر و رونوشت این وقفنامه که برابر با اصل است در اختیار تولیت آستانه مقدس امامزاده جعفر(ع) قرار دارد.

 موقوفات مرحوم شیخ جنید رازی در چهار مزرعه جمال آباد، مزرعه سرو بالا، سه درخت و جبلستان به اضافه پنج قنات خریداری و در سال 872 هجری قمری وقف امامزاده شد؛ بعد از اینکه اداره ثبت به وجود آمد، این موقوفات به پلاک 113 ثبت شد و در حال حاضر قسمت اعظم این پلاک در شهر پیشوا قرار دارد که طول آن حدود چهار کیلومتر است.

عضو هیئت امنای آستان مقدس امامزاده جعفر(ع) در خصوص برخی برکات و فضائل و چشمه جوشان این موقوفات برای مردم گفت: اولین برکت این موقوفات برای پیشوا این بوده که توانسته با قناتها و اراضی که داشته، این قبه و بارگاه را اداره کند و تمامی هزینه های حرم نیز از درآمد وقف پرداخت شود و به برکت وقف است که ساخت و سازهای جدید حرم انجام می گیرد.

حاج محمد طاهری افزود: از دیگر برکات وقف برای مردم از این آستانه این بوده که در حال حاضر از زمینهای وقف، عرصه 14 مدرسه در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته است؛ همچنین مرکز تربیت معلم پیشوا که مجموعه عرصه ای که آستانه در اختیار آموزش و پرورش قرار داده 100 هزار مترمربع است.

وی تأکید کرد: از دیگر برکاتی که این وقف داشته، عرصه مدرسه علمیه فاطمیه(س) است که در اختیار حوزه علمیه خواهران قرار دارد و از طرفی دیگر به غیر از اداره پست، کلیه ادارات شامل هلال احمر، اداره گاز، مخابرات، دادگستری، آموزش و پرورش، آتش نشانی، شهرداری، راهنمایی و رانندگی، محل شورای اسلامی شهر، کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی، کلانتری و ... در این پلاک قرار دارند و همه اینها از برکات و خدمات وقف است.

منبع : خبرگزاری مهر

تایپ و انتشار : داریوش مصلح


کاربری و شرح موقوفات امامزاده جعفربن موسی الکاظم علیه السلام

آستانه‌ی متبرکه‌ی امامزاده جعفر(علیه‌السلام) در نزد مردم منطقه از جایگاه و ازش معنوی و مذهبی بسیار بالایی برخوردار می‌باشد و همچون خورشید فروزان همواره می‌درخشد و همه روزه منزلگاه حاجتمندان و عاشقان خاندان پاک پیامبر اعظم(صلّی‌الله‌ علیه وآله) است.
این امامزاده موقوفات زیادی دارد که در ادامه مطلب این پست به شرحی از این موقوفات پرداخته شده است.
بخشی از موقوفات مزبور دارای کاربری تجاری شامل دکاکین واقع در بازار می‌باشد و برخی دیگر دارای کاربری آموزشی، اداری، خدماتی و سالن ورزش است. علاوه بر رقبات ذکر شده اراضی روستاهای کمال آباد، جمال آباد، مزرعه سه درخت و سربالا و سه قطعه باغ متصل به یکدیگر به انضمام شش دانگ سه رشته قنات معروف به پاچنار محمودآباد و قنات بزرگ حضرتی و سه رشته قنات معروف به نام‌های ذوالقرنین، حسینا و سه درخت و نیز یک گنگ حقابه دایم از سیاه آب خاوه به انضمام حقابه مطابق معمول از رودخانه جاجرود که تماما تحت شماره 113 اصلی و شماره 17725 اداره‌ی ثبت اسناد و املاک به ثبت رسیده متعلق به آستان امامزاده جعفر(علیه‌السلام) می‌باشد. به علاوه قطعه زمینی به مساحت یک هکتار در اجاره‌ی آموزش و پرورش قرار دارد. برابر وقفنامه‌ی موجود و طبق نظر واقف، درآمد موقوفات فوق الذکر پس از کسر هزینه‌ها به مصارف بقعه می‌رسد.
به غیر از موقوفات بر شمرده، آستان مقدس دارای یک معدن شن و ماسه به وسعت حدود 6 هکتار در محدوده‌ی پلاک 41 خسرو شهرستان ورامین می‌باشد.

منبع: بخشی از نشریه میراث جاویدان , شماره 82
تایپ و انتشار : داریوش مصلح


متولی وقفیات مرحوم شیخ خضر جنید رازی در امامزاده جعفربن موسی الکاظم علیه السلام

یک میلیون و 555 هزار مترمربع زمین وقفی اطراف حرم مطهر امامزاده جعفربن موسی الکاظم(ع) که واقفش مرحوم شیخ خضر جنید رازی بوده که در سال 873 هجری قمری، یعنی 670 سال بعد از شهادت امامزاده جعفر(ع) به این آستان مبارک وقف شد.
در وقفنامه مرحوم شیخ خضر جنید رازی که پایین پای امامزاده جعفربن موسی الکاظم(ع)  مدفون است، ذکر شده: تا زمانی که خودم هستم، متولّی این موقوفات هستم، بعد از خودم دو پسرم شیخ حسین و شیخ جنید و بعد از این دو پسر، نسل در نسل از اَسَنّ ِ اولاد ذکور(مُسن ترین پسران) متولی و خادمان موقوفات امامزاده جعفر(ع) هستند و حتی اگر نسل پسران منقرض شد، اَسَنّ ِ اولاد اُناث (مسن ترین دختران) می توانند متولّی باشند؛ بنابراین 12 تن از فرزندانم باید خادم امامزاده جعفر(ع) باشند.
در ادامه این وقفنامه آمده است که درآمد این موقوفات به سه دسته تقسیم شود: یک دسته برای فرش انداز و میان بُقعه که آن زمان همان بقعه گِلی بوده که از ابتدا ساخته شده است و همچنین شمع و چراغ حرم؛ یک دسته برای متولیان و یک دسته حقوق 12 نفر که دراین مکان مقدس خادم بوده و این خادمان شامل مؤذّن، قاری، جاروکش و کفشدار هستند.
این وقفنامه منصوص(ارائه شده) بوده و نص صریح داشته و وقف عام نیست، زیر نظر اداره اوقاف با دخل و تصرف کامل اداره نمی شود و به شکل تعریفی در وقفنامه اداره می شود.
این موقوفات به همین صورت اداره می شد تا اینکه اداره اوقاف در زمان رژیم گذشته بنا بر قانون مشروطه اعلام کرد که اجازه موقوفات باید توسط حکام دریافت شود که در حال حاضر زیر نظر ولی فقیه و نماینده ایشان در اداره اوقاف است که آنها نیز یا هیئت امنا یا مدیر اجرایی را مسئول این کار قرار می دهند.


منبع: خبرگزاری مهر
تایپ و انتشار : داریوش مصلح



تصاویر آستان مقدس جعفربن موسی الکاظم علیه السلام



















































































موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۹/۲۴
مصلح

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی