:: جعفر بن موسی الکاظم علیه السلام ::

پایگاه اطلاع رسانی اهل تشیع

:: جعفر بن موسی الکاظم علیه السلام ::

پایگاه اطلاع رسانی اهل تشیع

:: جعفر بن موسی الکاظم علیه السلام ::
بایگانی
آخرین نظرات


اساساً پیشوا مرکز شهادت است، پایگاه نیکان و برگزیدگان است و برجسته ترین چهره شهید، همین بزرگوار است که این صحن و سرا به نام اوست، فرزند موسی بن جعفر(ع) و سلاله پاک پیامبر مکرم اسلام(ص) است.

      فرمایشات مقام معظم رهبری در تاریخ 1382/3/22

        در صحن مطهر حضرت جعفربن موسی الکاظم علیه السلام



مقام معظم رهبری :
چرا  منصور  ، مهدی ، هارون و هادی. هر کدام در برهه یی از دوران خود ، کمر به قتل و حبس و تبعید موسی بن جعفر (علیه السلام) می بندد؟ و چرا  چنان که از برخی روایت دانسته می شود ، آن حضرت در برهه یی  از دوران سی و پنج ساله ، در اختفا بسر برده و در قرای شام یا مناطقی از طبرستان حضور یافته و از سوی خلیفه وقت ، مورد تعقیب قرار گرفته و به یاران خود سفارش کرده که اگر خلیفه درباره ی من از  شما پرسید ، بگویید او را نمی شناسیم و نمی دانیم کجاست؟

چرا هارون در سفر حجی ، آن حضرت را در حد اعلی تجلیل می کند و در سفر دیگری دستور حبس و تبعید او را می دهد و چرا آن حضرت در اوایل خلافت هارون که وی روش ملایمت و گذشت در پیش گرفته و علویان را از حبس  آزاد کرده بود، تعریفی از فدک که بر همه ی کشور وسیع اسلامی منطبق است ؛  تا آن جا که خلیفه به آن حضرت به تعریض می گوید: پس برخیز و در جای من بنشین ؟ و چرا رفتار همان خلیفه ی ملایم ، پس از چند سال ، چندان خشن می شود که آن حضرت را به زندانی سخت می افکند و پس از سالها حبس ، حتی تحمل وجود زندانی او را نیز بر خود دشوار می یابد و او را جنایتکارانه مسموم و شهید می کند؟

این ها و صدها حادثه ی توجه برانگیز و پر معنی و در عین حال ظاهراً بی ارتباط و گاه متناقض با یکدیگر در زندگی موسی بن جعفر (علیه السلام) هنگامی معنی می شود و ربط می یابد که ما آن رشته ی مستمری را که از آغاز امامت آن بزرگوارتا لحظه ی شهادتش ادامه داشته ، مشاهده کنیم. این رشته ، همان خط جهاد و مبارزه ی ائمه(علیه السلام)  است که در دوران دویست و پنجاه ساله و در شکلهای گوناگون استمرار داشته و هدف از آن ، اولاً تبیین اسلام ناب و تفسیر صحیح قرآن و ارایه تصویری روشن از معرفت اسلامی است و ثانیاً ، تبیین مستله ای امامت و حاکمیت سیاسی در جامعه ی اسلامی و ثالثاً ، تلاش و کوشش برای تشکیل آن جامعه و تحقق بخشیدن به هدف پیامبر معظم اسلام (صلّی الله علیه و آله) و همه ی پیامبران ؛ یعنی اقامه قسط و عدل و زدودن انداد الله از صحنه ی حکومت و سپردن زمام اداره ی زندگی به خلفاء الله و بندگان صالح خداوند.

منبع : پیام مقام معظم رهبری به کنگره امام رضا (علیه السلام)  26/07/1368

تایپ و انتشار : داریوش مصلح

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۹/۲۴
مصلح

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی